För att lyckas med dina studier...

..är det viktigt att ha en bra studie teknik. Ett tips kommer här:

Förra veckan när jag skulle lära mig gloser kom jag på ett nytt sätt att göra det. Förut har jag bara skrivit ner orden på svenska i en spalt och i den andra spalen skrivit orden på det andra språket och sedan hållit för de engelska orden och försökt översatt de svenska på en lapp bevid. Fast så gjorde jag inte denna gång. Istället skrev jag de svenska orden på flera lappar och på baksidan av lapparna skrev jag de engelska orden. Sedan la jag lapparna framgör mig med de svenska orden uppåt och sedan när jag kunnde ett ord  på engelska skrev jag de på en lapp breve. På det viset är det lätt att sedan bara plocka bort de ord man kan, och bara öva på de man inte kan. Det är också bra för man kan blanda runt dessa lappar så det blir i olkia ordning. Då kan man verkligen orden och det blir inte nått man bara kan rabbla upp. Sen tyckte jag det känndes roligare att gö på detta sätt, vet inte varför man de va som att spela spel eller nått.





Några andra små tips är:
♦ Planera in dina plugg timmar. Börja inte att läsa till ett prov kvällen innan. Utan börja flera dagar innan och ta lite i taget.
♦ Andvänd en kalender där du skriver upp vilka dagar du har läxor till, så att du inte glömmer något. 
♦ Häng med på lektionerna och plugga så mycket du kan på raster och håltimmar. Då blir det inte lika mycket att göra hemma.
♦ Köp en pärm som du kan sätta in alla lösblad du får.
♦ Håll ordning i skåpet med hjäp av mappar. Att ha skåpet i en enda röra leder oftast till att man inte hittar någonting.
♦ Sov ordentligt och ät frukost hemma, annars orkar man inte med skolan. Iallafall inte jag.

Nu ska jag gå och dricka te och sedan sova.  


Kommentarer
Postat av: Anonym

haha, vilka bra tips du ger!suveränt;)

2008-09-07 @ 21:29:33
URL: http://amila.blogg.se/
Postat av: Evelinn

Yeah! Right ;)

2008-09-07 @ 22:10:16
URL: http://evelinningrids.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0